I forbindelse med et webinar for HJEM – hjemmeforældrenes landsorganisation, har jeg været i gemmerne for at finde skriveøvelser, som børn i forskellige aldre kan lave. Disse øvelser vil du i løbet af den kommende tid kunne finde her på bloggen.
Generelt henvender øvelserne sig til de lidt større skolebørn, dvs. typisk fra 4. klasse og opefter. Men flere af øvelserne kan modereres, så selv mindre skolebørn (og muligvis førskolebørn) kan være med. Jeg er dog forsigtig med at skrive alder eller klassetrin på, da det kommer helt an på det enkelte barns læringsniveau og skrivelyst.
Øvelserne er formuleret ud fra den forudsætning, at en forælder eller en anden voksen forbereder og sætter øvelserne i gang og evt. deltager aktivt sammen med barnet.
Øvelserne er i øvrigt langt fra KUN til børn. Faktisk bruger jeg flere af dem selv, og jeg vil vove at påstå, at de har meget at bidrage med til selv erfarne skribenter.
Haikudigt
Forudsætninger: Barnet skal kunne tælle stavelser. Sværhedsgraden kan varieres ved at udelade de øvrige regler (inddragelse af naturen samt handling).
Formål: Observationsevne, kondenserede fortællinger, poesi, arbejde med stavelser.
Forberedelse: Ingen.
Udklipspoesi
Formål: Finde poesi i det almindelige, kreativt benspænd
Forudsætninger: Kan tilpasses
Forberedelse: Saml overskrifter fra aviser, blade, reklamer m.v.
Rimekonkurrence
Formål: Rimforståelse, ordforråd
Forudsætninger: De fleste kan være med
Forberedelse: Ingen
Et glas vand
Formål: At beskrive en genstand ad absurdum, åbne for associationer, tænke kreativt
Forudsætninger: Sværhedsgrad kan varieres.
Forberedelse: Find en genstand
Rejsebeskrivelse
Formål: Træne observationsevne, blive opmærksom på egen “stemme”
Forudsætninger: For lidt større børn og forældre
Forberedelse: Find en “rejse” med offentlig transport. En tur på 20 min. med bybussen er fint.
Din morgen på ti måder (stiløvelser)
Formål: Genrekarakteristika, stil, sproglig udfordring (afhænger af “reglerne”)
Forudsætninger: Barnet skal have kendskab til forskellige genrer og evt. ordklasser. Sværhedsgraden kan varieres, og teksterne kan evt. skrives sammen med en voksen.
Forberedelse: Skriv en tekst på 10-15 linjer om, hvordan din morgen er forløbet (barnet skriver selv). Alternativt kan du finde et tekstuddrag på 10-15 linjer, helst fra en lidt nøgtern tekst, f.eks. en fagbog for børn.
Besøg fra fortiden
Formål: Synsvinkel, indlevelse/empati
Forudsætninger: For lidt ældre børn, men sværhedsgrad kan varieres
Forberedelse: Ingen
Personas (personkarakteristik)
Formål: At lave “runde” (og troværdige) karakterer, sætte sig ind i andres synsvinkler
Forudsætninger: Sværhedsgrad kan varieres.
Forberedelse: Klip billeder af mennesker ud fra aviser, blade og lign. eller find f.eks. AI-genererede billeder på thispersondoesnotexist.com
Rene replikker
Formål: Indlevelse, skabe handling gennem dialog
Forudsætninger: Middel sværhedsgrad
Forberedelse: Mindst to personkarakteristikker (se tidligere øvelse)
Skriv en kommentar