Engang skrev jeg en julekalender på Facebook. Det startede med et fjollet opslag om en kop, jeg havde fundet i en genbrugsforretning, og så udviklede det sig, så jeg hver dag i december skrev om koppens gøren og laden.
Julekalenderen var ikke planlagt – men jeg opdagede hurtigt, hvordan den holdt mig til ilden. For har man startet en julekalender, forpligter det også. Folk kommenterer, kommer med forslag og stiller forventninger. Og da den første implusivitet var sluppet op, måtte jeg tænke kreativt. Koppen kom derfor med mig på arbejde, til seminar, på julebesøg, på biltur, i byen… osv.
Nu er julekalendre én af de mere velkendte føljetonformer. Men hvem siger, du skal begrænse dig til julen?
Tidsramme for føljetonen
Du kan lave din egen føljeton på alle tidspunkter af året. Tidsrammen kan være alt fra en ferieuge til et helt års skriverier eller længere. Min anbefaling er dog, at du sætter en tydelig ramme, således at du har noget at skrive henimod.
Du kan med fordel lægge dig op ad en eksisterende ramme eller begivenhed. Jeg nævner i flæng: En måned, perioden fra fastelavn til påske, Tour de France, valgkampstid, din menstruationscyklus, eksamensperioden, din tid som jobsøgende, din graviditet… eller hvad du nu kan komme i tanker om.
Indhold og stil
Når du har valgt en ramme, kan du overveje indhold og stil.
Det er selvfølgelig oplagt, at dit indhold relaterer sig til den tidsramme, du har valgt. Du behøver dog ikke være f.eks. cykelentusiast for at bruge Tour de France som ramme. Måske du kan skrive en historie om en håbløs cykelrytter. Eller digte om Frankrig. Eller dedikere de tre uger til grunde til ikke at cykle.
Du kan også overveje, om dine opslag skal have en bestemt tone eller stil. Skal de f.eks. være sjove, reflekterende, debatterende, lyriske, fortællende, observerende, fabulerende, satiriske eller…?
Nogle typer føljetoner kan kræve lidt planlægning, f.eks. hvis du vil skrive en historie med et plot. Men du kan også – som jeg – tage det lidt dag for dag.
Engagér dine følgere (for de modige)
Hvis du er modig – og klar på endnu mere kreativ udfordring – kan du prøve at engagere dine følgere i føljetonen. Bed om indspark til, hvad du skal skrive om i morgen, eller giv dem f.eks. tre valgmuligheder for den videre handling.
Hvor mon det fører dig hen?
Find flere tips til at få mere skrivning ind i en travl hverdag.
Skriv en kommentar