I en feedback-orienteret skrivegruppe kan det nogle gange ske, at det er svært at få en feedback-samtale i gang – eller at samtalen hurtigt går i stå.
Det kan der være mange grunde til. Måske er I ikke vant til at give feedback, måske er I uoplagte netop den dag, eller måske er teksten svær at forstå eller i en genre, I ikke føler jer hjemme i.
Uanset årsagen er det en ret pinagtig situation for både forfattere og tekstlæsere.
Derfor har jeg udviklet Spørgestjernen.
Spørgestjernens fem “hjørner” er områder, som I kan spørge ind til eller give feedback på i en tekst.
Stregerne indikerer, at alle områder hænger sammen. Hvis man ændrer noget i ét område, påvirker man også de andre områder – i større eller mindre grad.
Uden for selve stjernen findes BUDSKAB og ETIK. Det angår forfatterens overordnede ønsker med teksten: Hvad h*n ønsker at sige med teksten, og hvilken etik teksten skal understøtte.
Sådan kan I bruge Spørgestjernen
I kan bruge Spørgestjernen som den er – måske printe den og have den liggende på bordet mellem jer.
I kan også bruge nedenstående spørgsmål som inspiration til, hvad I kan dykke ned i.
Spørgsmålene er ikke en tjekliste, som I skal “nå rundt om”. De er heller ikke tænkt som, at de helst skal besvares positivt. Snarere skal I se dem som måder til at blive opmærksomme på en teksts særegenhed. Brug derfor kun dem, der springer i øjnene i den konkrete situation – og spring resten over. Og – endelig! – tilføj jeres egne.
Måske I også kan føle, at Spørgestjernen hæmmer jer og gør jeres feedback mindre fri. Det er en helt fair indvending, og så skal I selvfølgelig ikke bruge den. Men i så fald har I nok heller ikke problemer med at få feedbacksamtalen til at glide.
Indhold og troværdighed
- Forstår I indholdet i teksten? Prøv at lave et mundtligt resumé.
- Virker karaktererne, deres følelser, viden og handlinger, troværdige – hvorfor/hvorfor ikke?
- Er der faktuelle fejl i teksten?
- Virker dialogerne flydende? Konstruerede? Højtidelige? Hvad betyder det?
- Virker handlingen troværdig inden for tekstens univers?
- Er der sekvenser, som virker overflødige – eller “mangler” der sekvenser nogen steder?
Fortæller og synsvinkel
- Er der tale om første-, anden- eller tredjepersonsfortæller (jeg, du eller han/hun/osv.)?
- Er fortælleren alvidende (dvs. kender alle karakterers tanker og følelser og har viden om både fortid, nutid og fremtid)?
- Er fortælleren behavioristisk (dvs. beskriver alt udefra som “fluen på væggen” uden adgang til karakterernes tanker og følelser)?
- Ligger synsvinklen hos en eller flere karakterer?
- Er teksten konsekvent omkring sit valg af synsvinkel – og hvilken betydning har det?
- Er der brud på synsvinklen (f.eks. hvis en tekst fortælles gennem en karakters blik, og der beskrives noget, som karakteren umuligt kan vide)?
- Tilbageholder fortælleren særlig information for læseren – og hvordan virker det?
- Er der sammenfald mellem fortæller og forfatter?
Handling, plot, struktur
- Hænger teksten sammen – giver dens enkeltdele mening i forhold til helheden?
- Har historien fremdrift, og er den medrivende?
- Virker teksten/handlingen “færdig”?
- Efterlades læseren med frustrationer? Hvorfor?
- Er der noget bemærkelsesværdigt ved rækkefølgen af informationer?
- Er der mikroplots?
Stil (sprog) og genre
- Er sproget minimalistisk, blomstrende, jargonpræget, lyrisk, med korte sætninger, med lange sætninger, med indskudte sætninger, osv.?
- Hvordan forholder sprogstilen sig til tekstens karakterer/synsvinkel?
- Hvilken betydning har sprogstilen for tekstens plot/handling?
- Hvilken genre er teksten i, og hvilken betydning har genrevalget for, hvad teksten kan “tillade sig”?
- Bryder teksten med en genre? Hvordan virker det?
Sproglig korrekthed
- Bruges ord og vendinger korrekt – hvis ikke, hvad betyder det?
- Følger stavning og tegnsætning reglerne – og hvad betyder det?
- Er der konsekvens i brugen af tegn, f.eks. anførselstegn ved direkte tale?
- Er der konsekvens i brugen af kursiv, store bogstaver, linjeskift, indrykninger osv.?
- Indeholder teksten selvopfundne ord?
Budskab og etik
- Er teksten vedkommende? For hvem?
- Hvad “giver” teksten dig?
- Er teksten overtydelig med sit budskab? Hvordan?
- Er tekstens budskab evt. et andet, end forfatteren selv havde tænkt?
- Frembyder teksten nogen etiske problemstillinger (f.eks. detaljeret “opskrift” på selvmord, forherligelse af vold, beskrivelser af virkelige personer, “lån” af andres tekst… osv.)
Skriv en kommentar